
Verzamel beeldmateriaal voor strategische communicatie
Als interne communicatieprofessional wil je je efficiëntie maximaliseren en je boodschap effectief overbrengen. Een krachtige manier om dit te doen is door op voorhand beeldmateriaal te verzamelen.
Dit is een strategie die veel online creators toepassen. Waarom zouden wij in interne communicatie hier niet mee aan de slag gaan? Door beeldmateriaal te maken op het moment dat er iets gebeurt, kun je dit later strategisch inzetten voor je communicatie.
Zo pak je dit aan:
Verzamel beeldmateriaal tijdens evenementen
Een eerste stap om je efficiëntie te verhogen is op het juiste moment beeldmateriaal verzamelen. Denk maar aan foto’s, video's of geluidsopnames. Dit kan tijdens evenementen, opleidingen, teamevents, vieringen, … Maar je kan ook op een zonnige dag foto’s trekken van medewerkers op de fiets, de gebouwen in het groen of het buffet in het personeelsrestaurant.
Door dit materiaal op voorhand vast te leggen, creëer je een waardevolle contentbibliotheek die je later kunt gebruiken. Zo moet je op het moment zelf niet meer op zoek én heb je altijd beeldmateriaal achter de hand om belangrijke projecten uit te lichten.

Recycleer en hergebruik je content
Een andere effectieve manier om je efficiëntie te verhogen is door je bestaande materiaal te recycleren. Dit betekent dat je fragmenten uit eerder gemaakte content opnieuw gebruikt in een nieuwe context. Knip bijvoorbeeld interessante fragmenten uit interviews om ze later te hergebruiken in andere communicatiemiddelen. Quotes uit oude artikelen kunnen ook opnieuw worden ingezet in een nieuwe nieuwsbrief of op de infoschermen. Zo blijft je communicatie altijd fris en relevant zonder steeds opnieuw materiaal te moeten maken.
▶️ Laat je e-mailadres achter en ontvang deze nieuwsbrief rechtstreeks in je professionele of persoonlijke mailbox.
Doe het nu en je ontvangt meteen ook een handige tool om je communicatieprioriteiten eenvoudig in kaart te brengen.