Bereik meer medewerkers met een slimme communicatiemix

Herken je dit probleem? Je hebt belangrijke informatie gedeeld op het intranet, maar je hoort steeds weer: “We hebben het niet gezien.” Het is een veelvoorkomend dilemma voor interne communicatieprofessionals. We mogen er niet zomaar van uitgaan dat medewerkers altijd alles zien wat er op het intranet verschijnt, laat staan lezen. Hoe zorg je ervoor dat jouw boodschap wél iedereen bereikt?

Gebruik een veelzijdige communicatiemix

Eén van de belangrijkste manieren om meer medewerkers te bereiken, is het gebruik van een communicatiemix. Dit betekent dat je hetzelfde bericht - of een verkorte versie ervan - op verschillende kanalen plaatst. Denk aan het intranet, e-mail, infoschermen, posters en meer. Door je boodschap op meerdere plekken te herhalen, vergroot je de kans dat het gezien en gelezen wordt.

Als je bijvoorbeeld de visie van je organisatie wil delen, dan kan je communicatiemix er zo uitzien:

  • Je plaatst het volledig artikel op het intranet.

  • Je mailt een ingekorte versie naar leidinggevenden (met link naar het intranetartikel voor alle informatie)

  • Je zet een beknopte versie op je infoschermen (met link naar het intranetartikel voor alle informatie)

Creëer een transmediale mix

Wil je nog een stap verder gaan? Dan werk je met een transmediale mix. Hierbij plaats je op elk communicatiekanaal een iets andere boodschap, maar altijd gelinkt aan het grotere verhaal. Je maakt eigenlijk van je communicaties puzzelstukjes die samen het grotere verhaal vertellen. Door je boodschap steeds anders te verpakken, maak je je content meer op maat van je publiek en het gekozen communicatiekanaal. Hierdoor zal het bij meer medewerkers blijven plakken.

Voorbeeld: Als je opnieuw de visie van je organisatie wil delen, dan kan je transmediale mix er zo uitzien:

  • Je plaatst het volledige artikel op het intranet.Creëer een transmediale mix

  • Je plaatst het volledige artikel op het intranet.

  • Je mailt je leidinggevenden een samenvatting met wat zij zeker moeten weten.

  • Je plaatst een video op de infoschermen waarin je een paar boodschappen uitlicht.

  • Je hangt posters in de toiletten met de titel van één pijler en een leuke foto of visual.

  • Je mailt je leidinggevenden een samenvatting met wat zij zeker moeten weten.

  • Je plaatst een video op de infoschermen waarin je een paar boodschappen uitlicht.

  • Je hangt posters in de toiletten met de titel van één pijler en een leuke foto of visual.


▶️ Laat je e-mailadres achter en ontvang deze nieuwsbrief rechtstreeks in je professionele of persoonlijke mailbox.
Doe het nu en je ontvangt meteen ook een handige tool om je communicatieprioriteiten eenvoudig in kaart te brengen.